Fluturele monarh
(roman) Autor: Leonida Ivel(fragment)
![]()
Stau aici și aud… Aud tot, simt tot, gândurile mă bântuie grăbite, încurcându-se-ntre ele și încăle-cându-se aproape necuviincios, de parcă ele, gândurile, cu toatele caută răspunsuri, de parcă până acum n-ar fi avut timp... Degeaba le dojenesc să nu se mai înghesuie în mine, ele tot dau năvală, zăpăcindu-mă și exasperându-mă, fiecare încercând să se bage mai în față, fără noimă sau bilet de ordine. Țâșnesc de unde nu mă aștept, iuți ca niște drăcușori, da! Chiar sunt roșii, împungându-mă cu tridente încinse-n îndoieli și muiate în venin de regrete, bătându-și joc de mine și strigându-mi batjocoritor: „Dumnezeu te ia lângă El!” Dar de... „Absolve te!” nu au auzit și ei? Poți să-ți spui ție aceste vorbe? Adică să te ierți tu pe tine, ca și cum ai ierta întreaga lume, pentru că – nu-i așa?! – într-un om se află un întreg univers, iar iertându-te pe tine îi ierți pe toți de toate relele, ba chiar ierți și relele, care au și ele acest drept, singura lor vină fiind doar că există, nu prin voință proprie, ci că așa le-a fost sortit. Dar nu, drăcușorii continuă să strige cu încăpățânată răutate: „Dumnezeu te ia lângă el, Dumnezeu”... Adică, cum... „mă ia”? Vine personal de acolo de sus, mă invită, iar eu plec cu El? Sau trimite pe cineva, El nefăcând astfel de corvezi? Și, dacă mă ia, de ce o face? Eu ce să fac lângă El? Când ajung acolo, ce fac? Stau, ...clipesc, nu clipesc, ...respir, nu respir?.. De fapt respiratul nu mai este o problemă! Am voie să vorbesc? Protocolul ce zice, cu ce mă-mbrac, pret-à-porter sau haute-couture? Dar, dacă eu nu vreau să merg? Uite-așa! Îi spun că vreau să mai rămân, că îmi iau un an sabatic, să mai păcătuiesc un pic pe aici. Iar, dacă nu vrea, pot să-l rog să mă mai lase un pic, că vin eu și singur, să mai fiu încă o dată fluture, numai o dată, ultima dată, să urc iarăși pe curcubeul meu și să-mi caut iubita cu ochii verzi și s-o sărut ultima oară, spunându-i: „iubito, nu ești ce vreau să văd, ci văd că ești ce-am vrut să fii!”. Și, pe urmă, promit că am să sar, o să mă-nalț și o să zbor... Și chiar mă-nalț și zbor, nu mai aștept vrerea Lui, mă îndrept singur din răsputeri spre lumina albă, uitându-mă după curcubeul meu… Iată-l, e acolo sus! Mă așteaptă și mă avânt spre el, dar lumina nu mai este lumină, este o văpaie, aripile-mi dispar în ea, vâlvătaia este tot mai mare, trupul nu mai este trup, ci mii de milioane de particule, vremelnic adunate-n crisalidă – crisalida-om și crisalida-fluture – în același timp sfârșit și început, iar ochii larg deschiși sunt arși de gaura de lumină... nu mai sunt ființă… nu mai sunt om sau fluture, sunt fuior… fuior de fum spre curcubeu...
Moment de la lansarea cartii:![]()
Fluturele monarh
(roman) Autor: Leonida Ivel(fragment)
Emanuela (Manu, cum îi vor zice colegii în liceu și – nu se știe pe ce filieră –, în facultate) se născuse într-o mahala bucureșteană, devenită oraș. Asta, însă, avea să se întâmple mult mai târziu. Când a deschis ea ochii, comuna arăta cu totul altfel decât astăzi, un loc croit în pripă, fără noimă, cu oameni adunați din toate satele țării, veniți să-și aducă obolul la industrializarea socialistă. Era o lume săracă și cenușie, nici cal, nici măgar, în care oamenii veniseră aici mânați de nevoi, cu speranța unei vieți mai bune, alții dezrădăcinați cu forța, nereușind să devină dintr-o dată orășeni, aducând cu ei cutumele satului, cu credința în Dumnezeu apropiată mai mult de misticism, cu obiceiul de a saluta pe toți până ți se scrântea gâtul, și educația patriarhală, cu obligatoriul „săru’mâna, tată”. Casele, la început rare, aveau curți mici, încropite în străzi – mai degrabă ulițe –, stabilite de topografii Sfatului Popular. Erau case mici, prăpădite, cele mai așezate fiind tencuite și „stropite”, toate vopsite în culori terne, de gri, verde închis sau maro, culori menite să reziste la praf și alte mizerii și să dureze cât mai mult. Marea majoritate erau din chirpici sau paiantă, rare, numărându-le pe degetele de la mâini, din cărămidă. Întâlneai, însă, destule case rămase cu bulgăreala la vedere și „decorate” cu cloațe de cărămidă spartă. În ele trăiau cei mai sărmani, țigani sau nu, care erau priviți de ceilalți gospodari cu un amestec de milă și silă, dar și de trufie abia ascunsă că nu erau ca ei. Într-o astfel de casă se născuse și Manu, dar tencuită prin strădania maică-sii, care nu-și ascundea mândria pentru asta. În curtea mică, după cum făceau toți, mama punea ceapă, usturoi, roșii, verdeață, cu care își mai împlineau mesele în sezonul cald, iar toamna umplea cămara cu sticlele țanțoșe cu bulion. Ba unii, și nu puțini, creșteau păsări și chiar porci în curțile și așa îngrămădite, alt cordon ombilical netăiat, care-i lega de lumea satului. Iarna, de Ignat, se umpleau străzile de guițatul porcilor și de mirosul sățios de șorici copt și țuică fiartă. Dar nu numai Ignatul venea cu regularitate, ci și leafa. Și în acele zile se auzeau din multe gospodării țipete, de astădată ale femeilor târnuite de bărbații cocoșați de muncă și înveninați de băutură, care-și învinuiau muierile, și ele dărâmate de griji și muncă, de toate relele de pe lume, cele mai multe închipuite în mințile lor aburite. De altfel, tema băuturii era larg dezbătută între femei, care se confesau una alteia: „bea, făi Coană Nato, de până și urina îi pute a pișat”. Uneori oamenii mai și mureau, iar la parastasele din poartă-n poartă, întrebată, răspundea câte una cu tava în mână, „păi, pentru bărbati-miu, că se făcură șapte ani, fir-ar el a’ dracu’ de bețiv, că mi-a mâncat zilele, da io tot îi fac”, încheia cu năduf, parcă făcându-i în ciudă mortului. Erau aceleași femei care, dacă îndrăzneai, în plin scandal, să le iei apărarea, deveneau niște zgripțuroaice, că te-ai legat de „bărbate-mio” și care a doua zi își plimbau cu fală vânătăile, ca pe niște medalii. Leafa însă nu era motiv numai de sfadă, ci și de mândrie. Nu puțini erau tinerii abia ieșiți din copilărie, care le spuneau celor care își continuau școala: „Cutărică, tu-ți tocești coatele învățând, da’ io am ieșit pă leafă!”. Leafa, așadar, îți conferea un alt statut social, erai pe picioarele tale, nu un parazit care caută o viață mai ușoară. În casa lor nu avuseseră loc scene violente, pentru singurul motiv că, atunci când copila abia împlinise trei ani, se întâmplase nenorocirea cu tatăl ei, care fusese strivit de un utilaj în topitoria unei mari fabrici bucureștene. Se mușamalizase rapid totul, sindicatul suportase cheltuielile de înmormântare, iar maică-sa primise o mică sumă de bani. Cu asta se terminase totul. Bineînțeles că banii se terminară și ei repede, iar autoritățile comunei, de milă, îi găsiră un loc de muncă maică-sii la școală, ca femeie de serviciu. Barem slujba era aproape, așa că putea să dea fuga acasă de câteva ori pe zi, ca să vadă ce face copila. Bineînțeles că salariul era de mizerie, așa că femeia fusese obligată să muncească pe la unul și pe la altul, pentru mai nimic, dar tot era ceva. Unii chiar nu puteau sau nu voiau s-o plătească, răsplătind-o, în schimb, cu diverse obiecte. Așa se pricopsiseră cu o canapea, veche dar aproape bună, pe care ea o curățase și o dresese cum se pricepuse, acoperind-o cu mileuri, fiind destinată numai pentru „mosafiri”. Era una din mândriile ei. Al doilea obiect care se încadra în această categorie era bătrânul și solidul radio cu lămpi, care și după ce se stricase iremediabil, și fusese înlocuit de Emanuela cu un mai modern tranzistor, trona în continuare în același loc pe comodă, acoperit aproape sacerdotal de un mileu.
![]()
![]()
![]()
Calea lăptic
(proză pentru copii),În cele din urmă se termină sfatul împărătesc, fără a se ajunge la vreun rezultat. Sfetnicii se împrăştiară pe la odăile lor, doar Unti-Bey şi Logofătul Plăcintă rămânând mai la urmă. După ce se văzură singuri, cei doi se luară de braţ şi se îndreptară către cea mai îndepărtată şi ascunsă încăpere a palatului. Ajunşi aici se aşezară la o măsuţă pe care se afla un joc de table şi două pocale încăpătoare. Alături de masă erau un poloboc cu vin, precum şi clondire cu alte băuturi. Cinstindu-se cu vinul tare şi parfumat şi aşezând piesele de table, cei doi începură să şuşotească în mare taină. Din când în când, aruncau priviri temătoare spre colţurile mai întunecate ale camerei, parcă aşteptând să răsară cineva de acolo şi să-i ia la întrebări. În curând, însă, încălziţi de băutură, începură să prindă curaj şi să vorbească ceva mai tare. – Ştire ai trimis tu, oare?... – Da, un olăcar1 călare. – I-ai cerut să dea năvală? – ... repede, să-i ia din oală. – Viaţa asta este crudă... – ... luăm de la Împărat o dudă. – Poate, uneori, la cină... – ... ne mai dă câte-o măslină. – De trădăm sau, poate, dacă... – ... în monede ne îmbracă... – ... de argint, Măritul Şarpe... – Ba, de aur, şi nu-s calpe.2 – Opt cu opt? Cum de se poate?! – Vinul, bată-l vina, măi fârtate! – Mi-a promis că-mi dă un deal... – ... şi arginţi, moşii, un cal. – Şi a zis că îmi mai lasă... – Fii atent, e poartă’n casă! – Patru zaruri tu ’nvârteşti? – Este ţuica de Piteşti! – Să mai încercăm odată. – Camera se-nvârte roată. – Doişpe-doişpe, ca la teatru... – Zarurile, iară-s patru? – Tii! Pocalele sunt goale... – ... de mă ia cu gol la foale. – Grinzile pe sus nu-s oable... – ... greu mai este şi la table! În curând, capetele le căzură pe măsuţă, înfrăţite în ticăloşie, cei doi fiind luaţi de un somn de moarte, doar sforăiturile pe două tonuri dovedind că mai erau încă în viaţă. Când sforăiturile se înteţiră, de după o draperie ieşi cu grijă o grămăjoară de petice colorate care, uitându-se spre cei doi, ieşi degrabă pe uşă, pe care o închise încet. Era Alicus.
![]()
Meșterul Manole
Am zidit-o, lua-o-ar dracu', că numai așa scăpam de ea. Și ce se mai ruga de mine!.. „Hai, mă, Manole, lasă gluma că mă strânge”. A dracu’, că „la pulpișoare”, că „la țățișoare”… Da’ ea, că nu fusese sfântă zi de simbrie să nu vină și să-mi ia și ultimul sfanț, de râdeau toți de mine ca de un prost! După ce mi-a mâncat zilele, credea că mă înmoi, așa, cu una cu două... Când am văzut-o că vine iar, mi s-a făcut negru în fața ochilor. Chiar și când venea Vodă cu câte-un rușfet neștiut, avea ea, așa, ca un al șaselea simț, mânca-o-ar răpciuga, că odată mă trezeam cu ea lângă mine zâmbind nevinovată și, întinzând mâna fără vorbă, mă lăsa mofluz și cu gura uscată. Mamă, și ce sete aveam!... Ăilalți își dădeau coate și se hlizeau ca proștii, lăudându-mă ce „bărbat tare” sunt. Dar, până la urmă, „prietenu’ la nevoie se cunoaște”, iar, când le-am zis ce am de gând să fac, să vezi ce repede au pregătit mortarul și cum îmi dădeau la mână cărămizile. Așa, repede-repede, am... imortalizat-o. Acum, acasă mă așteaptă odraslele. Cinci la număr. Sunt aranjați cu toții, fiecare cu alocația lui și... ia stai! Cinci ori..., mamă, ce de bănet! Cu banii ăștia pot să mă las și de meserie, că-mi ajung și de-o țuică. Măcar pentru asta pot să-i fiu recunoscător matracucii, că la prăsit ea era meștera. Una, două și..., că se pricepea sau nu la cuhnie, nu prea știu, că nu s-a omorât cu firea, dar cu cracii știa ce să facă. Da’, de-acu’, trai nineacă!... Zâmbesc fericit, gândindu-mă ce bine e. „Hai, Manole, scoală, mă, că e târziu.” Deschid buimac ochii, mă uit năuc și, lângă mine, pe cine văd!? Holera de nevastă-mea, lua-o-ar dracu’ în cazanele lor cu smoală! Mă frec la ochi, îmi dau palme, iar ea, galeș, se uită la mine caldă și proaspătă ca o ploaie de vară. Și ce vis frumos am avut.
Un nuc
şi-un ţintirim
În ţintirim este un nuc. Nucul a fost montat de ciori. Ţintirimul a fost montat de oameni. Nucul este al ciorilor, iar ţintirimul este al oamenilor. Aşa s-au înţeles ciorile cu oamenii. Când moare un om, acesta este dus în ţintirim, unde este săpată o groapă, iar oamenii-rude şi oamenii-prieteni se aşează de jur-împrejurul ei şi bocesc. În nuc nu sunt gropi. Dar, când moare o cioară este dusă în nuc, iar ciorile- rude şi ciorile-prieteni se adună de jur-împrejur şi croncănesc. Aşa s-au înţeles ciorile cu oamenii. Ciorile şi oamenii nu se amestecă. Ciorile, când le moare cineva, nu coboară pe pământ să jelească, iar oamenii, când le moare cineva, nu se urcă în nuc să croncănească. Aşa s-au înţeles ciorile cu oamenii. Din şapte în şapte ani, ciorile şi oamenii se întâlnesc, ciorile în nuc şi oamenii în ţintirim, şi-şi jelesc şi-şi croncănesc fiecare mortul lor. Nu se ştie de ce, dar nu se abat de la obicei. Aşa s-au înţeles ciorile cu oamenii. Nucul se usucă. Ţintirimul nu se usucă. Atunci când nucul se usucă, ciorile aduc alt nuc, pe care îl montează în acelaşi ţintirim. Morţii nu se termină niciodată şi mereu este nevoie de un nuc și-un țintirim. Aşa s-au înţeles ciorile cu oamenii. Oamenii mor pe rând, așa că nu se sapă decât o groapă. Și ciorile mor pe rând, deci nu este nevoie decât de un nuc. De aia, în țintirim sunt tot mereu o singură groapă și un singur nuc. Așa s-au înțeles ciorile cu oamenii.
Linkuri recomandate: